Gyanús jelek a társaid körében?

Ha érintettnek érzed magad, görgess lejjebb!

Ha a társaid körében tapasztalsz furcsa szokásokat vagy viselkedést, ami a bezárkózásra utal, fontos, hogy olvasd el az alábbiakat!

Ha észreveszed, hogy bezárkózott, fontos, hogy érzékeltesd vele: valami megváltozott benne, és ez hatással van rátok. Lehet, hogy nem mozdul ki a saját világából, nehezen vonható be a közös tevékenységekbe, és úgy tűnik, mintha semmi sem érdekelné – vagy csak egyetlen dolog tölti ki a figyelmét. Nem feladatod, megfejteni ennek a pontos okát, elég ha észreveszed, hogy valószínűleg valamilyen nehézséggel küzd.

Mit tehetsz most?

  • Ha szeretnél segíteni neki, kezdd azzal, hogy őszinte kíváncsisággal kérdezed meg, hogyan érzi magát. Mondd el neki, hogy elszigeteltnek látod, de szeretnél mellette lenni. Kérdezd meg, mi foglalkoztatja mostanában, és hallgasd meg figyelmesen, próbáld megérteni, mi köti le, mi érdekli igazán.
  • Kérhetsz tőle apróbb szívességet, ami lehetőséget ad számára a kapcsolatotok felélénkülésére. Biztosítsd róla, hogy bármit elmondhat neked, és próbálsz segíteni, ehhez azonban szükség van az ő őszinteségére is. Ha arra kér, hogy legyél a cinkosa és tartsd titokban a dolgait, mérlegeld, nem kerül-e ezzel veszélybe, és gondoskodj arról, hogy egy megbízható felnőttet is bevonj.
  • Ne egyedül cipeld a terhet: kérj segítséget egy felnőttől – szülőtől, pedagógustól, iskolai szociális munkástól vagy iskolapszichológustól. Ez nemcsak a barátod biztonságát szolgálja, hanem a saját nyugalmadat is.

Érintettnek érzed magad?

Ha azért vagy itt, mert úgy érzed, valami nincs rendben veled – furcsán érzed magad, aggódsz a saját állapotod, szokásaid miatt, vagy a környezeted jelez vissza dolgokat, amiket nehéz megérteni –, akkor fontos, hogy tudd: nem vagy egyedül. Olvasd el, mit tehetsz magadért, hogyan kaphatsz támogatást!

Ha úgy érzed, hogy bezárkózol, vagy észreveszed magadon, hogy egyre nehezebben kapcsolódsz másokhoz, fontos tudnod, hogy nem vagy egyedül ezzel. Lehet, hogy most kevés dolog köti le a figyelmed, vagy egyetlen tevékenység tölti ki a napjaidat, és nehezen találsz motivációt másra.

Nem kell egyedül megfejtened, mi zajlik benned, és nem kell szégyellned a bezárkózást. Ha szeretnél, beszélhetsz valakivel, akiben megbízol – szülővel, pedagógussal, iskolai szociális munkással vagy iskolapszichológussal –, aki segíthet megérteni és kezelni a nehézségeket. Ez nehéznek tűnhet - főleg akkor, ha a szoba magányában keresed a biztonságot - de ezzel együtt talán mégis szükséges. A segítségkérés bátor lépés, ami a saját jóllétedet szolgálja.

Merj segítséget kérni!

  • Engedd meg magadnak, hogy valakivel beszélj az érzéseidről. Kezdheted azzal, hogy elmondod, hogyan érzed magad, mi foglalkoztat mostanában, mi köti le a figyelmedet, mi érdekel igazán.
  • Ha szeretnél, próbálj apró lépéseket tenni a kapcsolatok felé, elég ha elfogadod mások apró közeledését: a szünetben menj valakivel közösen a suli büféjébe vagy együtt várjatok a buszra hazafelé menet. Nem kell azonnal neked kezdeményezned. Biztosíthatod magad arról, hogy nem kell mindent titokban tartanod, és hogy a segítségkérés bátor lépés.
  • Ne cipeld egyedül a terhet: beszélj egy megbízható felnőttel – szülővel, pedagógussal, agy iskolapszichológussal. Ez a saját biztonságodat és nyugalmadat szolgálja.

Már enni sem jön ki a szobájából, szinte sosem látjátok?

Azt veszed észre, hogy gyermeked bezárkózik, és az is előfordulhat, hogy szinte ki sem mozdul a szobájából? Ha mégis kijön, sokszor úgy tűnik, mintha gondolatban egészen máshol járna – mintha egy másik világban ragadt volna. Talán ez korábban egyáltalán nem volt rá jellemző.

Ilyenkor nehezen vonható be a közös családi vagy baráti együttlétekbe. Olykor elérhetetlennek látszik, nem reagál mások közeledésére. Úgy tűnhet, mintha elveszítette volna az érdeklődését mindaz iránt, ami korábban fontos volt számára – vagy éppen egyetlen dolog köti le teljesen a figyelmét.

A tartós bezárkózás azonban nem puszta „kamasz hóbort”. Sokszor egy mélyebb feszültség vagy nehézség jele lehet, amelyhez érdemes türelemmel és figyelemmel közeledni.

Mit tehetsz most?

  • Hogyan segíthetsz, ha gyermeked bezárkózik?
  • Próbálj őszinte kíváncsisággal érdeklődni: mi az, ami a szoba magányában tartja őt. Ne faggasd, inkább finoman kérdezd meg, mi az, ami mostanában leköti a figyelmét!
  • Érdemes rákérdezned, van-e olyan tevékenység, például számítógépes játék, film vagy zene, amelybe te is bekapcsolódhatnál – vagy legalább meséljen róla. Már az is sokat jelenthet, ha megérzed, miért érdekes számára az, amibe annyira belemerül.
  • Felajánlhatod neki, hogy ő találjon ki közös programot. Lehet ez akár egy „méltányos üzletkötés”: ha az ő ötletét megvalósítjátok, te is hozhatsz egy javaslatot, amelyben számítasz rá. Előre is tisztázhatjátok, mikor és miben várod a társaságát – például egy közös vacsora erejéig.
  • Fontos, hogy megerősítsd benne: bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a célod, hanem a megoldás keresése – ehhez viszont szükség van az ő őszinteségére is.
  • Ha úgy érzed, egyedül nehéz megtalálni az utat hozzá, javasolhatod szakember felkeresését. Sokszor könnyebb egy semleges személynek megnyílni. Először elég, ha ő csak beleegyezik abba, hogy együtt elmenjetek – még akkor is, ha nem akar rögtön változtatni.
  • Törekedjetek arra, hogy szülőtársként közös nyelvet beszéljetek, és következetesek maradjatok! Ez segít abban, hogy ne kerüljetek ellentmondásba a gyerek előtt.
  • És végül: ne maradj egyedül a kétségeiddel. Te magad is kérhetsz segítséget – például hozzátartozói csoportban vagy egyéni hozzátartozói konzultáción. Ez nemcsak neked ad támaszt, de erőt ahhoz is, hogy gyermeked mellett hitelesen jelen tudj lenni.

Egy diákod teljesen zárkózottá vált?

Előfordulhat, hogy a diák beszűkültnek tűnik, mintha egy saját, elkülönült világban élne. Nem biztos, hogy mindig így volt: a változás figyelmeztető jel lehet.

Nehezen vonható be a kölcsönös kapcsolódásba, és elérhetetlennek tűnhet. Nem mutat érdeklődést mások iránt, és nem fogadja mások érdeklődését.

Gyakran előfordul, hogy látszólag semmi és senki nem érdekli, vagy csak egyetlen tevékenység tölti ki az érdeklődését.

Fontos, hogy a tanár ne próbálja erőszakkal „kihúzni” a diákot ebből az állapotból. A legfontosabb a megértésre törekvő megfigyelés, a nyitott, bizalmat sugárzó jelenlét, és az, hogy érzékeltesd: melletted biztonságban van.

Mit tehetsz most?

  • Őszinte érdeklődéssel kérdezd meg, hogyan érzi magát! Elmondhatod, hogy nagyon elszigeteltnek látod őt.
  • Kérdezd meg, van-e olyan tevékenység (például számítógépes játék), ami leköti! Hagyjad, hogy meséljen róla, és próbáld megérteni, mi teszi számára érdekessé ezeket a tevékenységeket.
  • Jelezd, hogy számítasz rá! Adj neki olyan feladatot, amelyben fontos pozícióhoz jut és sikerélményt szerezhet.
  • Biztosíthatod róla, hogy bármit elmondhat neked! Nem a büntetés a cél, hanem a megoldás keresése – ehhez azonban szükség van az ő őszinteségére is.
  • Tisztázd, hogy bízhat benned, de tedd nyílttá, mikor kell másokat is bevonni a megosztott információkba (például ha önmagára vagy másra veszélyes).
  • Jelezd, hogy a szülővel is szeretnéd megosztani az aggodalmaidat! Ha nyílt lapokkal játszol, és nem a háta mögött történnek az események, kisebb a bizalomvesztés esélye.
  • Kérd ki a kollégák véleményét is! Beszélj az iskolai szociális munkással vagy iskolapszichológussal, és ne maradj egyedül a kételyeiddel vagy félelmeiddel.

Merj segítséget kérni!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis imperdiet rutrum leo. Sed facilisis laoreet ante ac mattis. Vivamus tempor semper condimentum. Nam pellentesque ligula eu ligula molestie venenatis. Etiam tincidunt, lectus in malesuada condimentum, dui nunc sollicitudin lorem, ut maximus neque nisl et ligula. Nullam feugiat metus elementum, consectetur libero eu, volutpat lectus. Sed dictum tortor sem. Donec pretium, lorem ut fermentum convallis, turpis dui eleifend leo, in sollicitudin elit leo eu sapien. Aliquam scelerisque magna et nunc molestie, a cursus felis placerat. Nullam tincidunt dapibus odio id dapibus. Integer ornare at ligula sit amet dictum. Aliquam posuere aliquam mattis.

Segítség!

Kompetens, segítőkész szervezetek és szakemberek várják a kérdéseidet

Ismerd meg a többi jelet is!

Titkolózás, ferdítések

Valótlan állítások vagy ferdítések, alibik - egyre gyakrabban. Tovább

Romló teljesítmény

Szembetűnő motiválatlanság vagy érdektelenség - a lelkesedés, szenvedély elapadása, negatív visszajelzések az iskolából, edzésről. Tovább

Bezárkózás

Magányosan töltött idő a szobában, családi és baráti együttlétek, találkozások hanyagolása. Tovább

Hangulat­ingadozás

Kiszámíthatatlan lelkiállapot, indokolatlan kedélyváltozások. Tovább

Testi elváltozás

Lehet csak a tekintet homálya vagy a pupilla mérete, de előfordulhat hirtelen testsúlyváltozás vagy bőrprobléma is. Tovább

Lecserélt barátok

Megváltozott hangnem és stílus a telefonban, új sztorik, új nevek, új szokások. Tovább

Felborult napirend

Nem áll össze a rendszer - késések, csúsztatások, fáradtság, nyugtalanság, stressz. Tovább

Kövess minket!