Gyanús jelek a társaid körében?

Ha érintettnek érzed magad, görgess lejjebb!

Ha a társaid körében tapasztalsz furcsa szokásokat vagy viselkedést, mondjuk lecserélt barátokat, fontos, hogy olvasd el az alábbiakat!

Lehet, hogy új, eddig ismeretlen személyek jelentek meg a baráti körében. Néha ezek a barátok idősebbek, és az ismeretség nem az iskolában alakult ki.

Előfordulhat, hogy korábbi barátairól leértékelően beszél, vagy úgy tekint rájuk, mintha „soha meg nem történt” barátságok lennének. Lehet, hogy éppen veled szakította meg a kapcsolatot, és emiatt elhanyagol téged.

Észreveheted, hogy nehezen fogadja el, hogy az új barátai nem feltétlenül olyan tökéletesek, mint amilyennek ő látja. Gyakran „megtapad” az új közösségben, és a régi társas eseményeket kerülheti vagy kínosnak találhatja.

Beszélj vele őszintén az érzéseidről! Mondd el, hogy hiányzik a régi közös idő, és szeretnéd megérteni, miért vonzódik az új barátaihoz.

Kérdezd meg, mit tart érdekesnek az új társaságban, és hallgasd meg anélkül, hogy ítélkeznél. Ha lehet, találjatok közös pontokat, amiben újra kapcsolatba kerülhettek.

Ne cipeld egyedül a terhet! Ha aggódsz a barátod döntései miatt, kérj segítséget egy felnőttől – szülőtől, pedagógustól vagy iskolai szociális munkástól –, hogy biztonságban legyen mindkettőtök számára.

Mit tehetsz most?

  • A legfontosabb: ne vedd magadra! Ha te vagy az elhanyagolt barát, ne gondold, hogy lecserélhető vagy értéktelen vagy. Vele történik éppen valami, amit nehéz megérteni, de ennek nem te vagy az oka.
  • Őszinte kíváncsisággal érdeklődhetsz: miért kedvelte meg az új barátait, mitől érdekes számára az új társaság.
  • Elmondhatod, hogy hiányzik a régi baráti közeg, és hogy egyre nehezebb vele kapcsolatba kerülni. Nyugodtan beszélj a saját érzéseidről ezzel kapcsolatban. Kifejezheted az aggodalmadat, csalódottságodat, dühödet is – de mindig a saját érzéseidről beszélj, ne minősítsd őt.
  • Biztosíthatod róla, hogy bármit elmondhat neked, próbálsz segíteni. Ehhez azonban szükség van az ő őszinteségére is.
  • Ha arra kér, hogy legyél a cinkosa és ne áruld el őt, fontos mérlegelned, hogy a titoktartással nem kerül-e veszélybe. Azzal, hogy beavatsz egy felnőttet, a biztonságról gondoskodsz.
  • Kérj segítséget egy felnőttől – szülőtől, pedagógustól, iskolai szociális munkástól, iskolapszichológustól. Ez nem árulás, hanem a biztonságos megoldás érdekében tett lépés. Ne cipeld egyedül a terhet.

Érintettnek érzed magad?

Ha azért vagy itt, mert úgy érzed, valami nincs rendben veled – furcsán érzed magad, aggódsz a saját állapotod, szokásaid miatt, vagy a környezeted jelez vissza dolgokat, amiket nehéz megérteni –, akkor fontos, hogy tudd: nem vagy egyedül. Olvasd el, mit tehetsz magadért, hogyan kaphatsz támogatást!

Lehet, hogy észrevetted, hogy a baráti köröd változik: új, eddig ismeretlen személyek jelentek meg, és előfordulhat, hogy ezek a barátok idősebbek, vagy az iskolán kívül ismerted meg őket.

Lehet, hogy a korábbi barátságaidat másként látod most, esetleg úgy érzed, mintha azok a kötelékek soha nem is léteztek volna, és előfordulhat, hogy a régi társak elhanyagoltnak érzik magukat emiatt.

Érdemes elgondolkodnod rajta, miért vonzódsz az új társasághoz, és mi az, ami érdekes számodra ezekben a kapcsolatokban. Próbálj nyitott maradni arra, hogy mások érzéseit is figyelembe vedd, miközben a saját szükségleteidet is tiszteletben tartod.

Ha úgy érzed, hogy a változások miatt nehezen boldogulsz, vagy feszültséget okoz a helyzet, ne cipeld egyedül a terhet. Beszélj valakivel, akiben megbízol – szülővel, pedagógussal vagy iskolapszichológussal – hogy biztonságban érezhesd magad és a barátaidat, és kapj segítséget a helyzet kezeléséhez.

Merj segítséget kérni!

  • Elképzelhető, hogy te is beleszédülsz ebbe a sok változásba és abba, ahogy az emberek kicserélődnek körülötted. Érthető, hogy éppen te is a helyedet keresed a világban, vagy éppen a szűkebb közegedben. Éppen te is alkalmazkodsz egy nehéz helyzethez, amit talán még te sem értesz teljesen.
  • Próbálj őszintén reflektálni arra, hogy miért vonzódsz az új barátaidhoz, és mi az, ami igazán érdekes számodra ezekben a kapcsolatokban. Érdemes átgondolni, hogyan tarthatnád tiszteletben a régi baráti kötődéseidet, miközben új kapcsolatokat is építesz.
  • Ha azt érzed, hogy a helyzet megterhelő, vagy bizonytalan vagy abban, hogyan kezeld a baráti változásokat, fontos, hogy ne cipeld egyedül a terhet. Beszélj valakivel, akiben megbízol – szülővel, pedagógussal, iskolai szociális munkással vagy iskolapszichológussal –, hogy biztonságban érezhesd magad, és segítséget kapj a helyzet kezeléséhez.

Új, furcsa haverjai vannak? A régiekről már nem is hallasz?

Ha azt veszed észre, hogy a gyermeked új, eddig ismeretlen barátokkal veszi körül magát, érdemes odafigyelni! Néha ezek a barátok idősebbek lehetnek, és a gyermeked igyekszik távol tartani tőletek, a családtól, hogy megóvja az új társaság ismeretlenségét!

Figyeld meg, ha korábbi barátairól leértékelően beszél, vagy úgy említi őket, mintha soha meg sem történtek volna! Ez a változás a kapcsolatokban és a közösségi aktivitásban jelezhet valami fontosat.

Érdemes azt is tudni: az új társaságot gyakran megkérdőjelezhetetlen összetartozás jellemzi számára, és ez az identitáskeresésének egyik mozzanata, talán az eddigieknél rizikósabb mozzanat! Mondd el neki őszintén, hogy aggódsz, de a célod nem a büntetés, hanem a támogatás!

Kérdezd meg, hogyan érzi magát az új baráti körben, mit nyújt számára az új közeg és próbáljatok nyíltan beszélni a változásokról! Figyelj, de ne ítélkezz! Fontos, hogy érezze: bármit elmondhat neked, és a szereteted nem függ a barátaitól vagy az új szokásaitól!

Mit tehetsz most?

  • Ha azt látod, hogy a gyermeked új barátokkal veszi körül magát, érdeklődj őszinte kíváncsisággal! Kérdezd meg, miért kedvelte meg az új társaságot, és mitől tartja érdekesnek ezeket a kapcsolatokat!
  • Egyeztessétek a találkozások kereteit! Beszéljétek meg, meddig tartózkodhat távol, és hozzatok létre biztonsági tervet, például: „hívj azonnal, ha...”! Mentsétek le a Hazakísérő Telefon számát a telefonjára: 06 80 442 422!
  • Biztosítsd róla, hogy bármit elmondhat neked! Nem a büntetés a célod, hanem a megoldáskeresés – ehhez viszont szükség van az ő őszinteségére! Ha úgy látod, hogy kettesben nem tudtok előrelépni, ajánld fel, hogy szakember segítségét kérjétek! Egy semleges felnőtt előtt talán könnyebben megnyílik, és már az is előrelépés, ha elfogadja a beszélgetést, még ha azonnal nem is akar változtatni!
  • Fontos, hogy a másik szülővel is egyeztessétek a kommunikációt! Ugyanazt mondjátok, és ne kerüljetek ellentmondásba egymás döntéseivel! Maradjatok következetesek, mert a stabil keretek biztonságot adnak a gyermeknek! De lagalább ennyire fontos a saját hogyléted is!
  • Ne feledd: neked sem kell mindent egyedül vinni! Kérj segítséget hozzátartozói csoportban vagy egyéni hozzátartozói konzultáción! A te támogatásod kulcsfontosságú ahhoz, hogy a gyermeked mellett ki tudj tartani, és biztonságosan vezethesd őt az új kapcsolatok világában!

Teljesen új körökben mozog egy tanítványod?

Ha azt veszed észre, hogy egy diákod új, eddig ismeretlen személyekkel veszi körül magát, figyeld a változásokat! Néha az új barátok idősebbek, és az ismeretség nem az iskolában köttetett!

Figyeld meg, ha korábbi barátairól leértékelően beszél, vagy úgy említi őket, mintha soha meg sem történtek volna! Érdemes észrevenni, ha az új közösségben erősen „megtapad”, és a korábban látogatott társas eseményeket hanyagolja vagy kínosnak tartja!

Mondd el neki őszintén, hogy aggódsz érte, de a célod nem a büntetés, hanem a támogatás! Kérdezd meg, hogyan érzi magát az új baráti körben, és beszéljétek át a változásokat!

Ha úgy látod, hogy a helyzet komolyabb, ne maradj egyedül a kételyeiddel! Kérd ki a kollégák véleményét, és vond be szükség esetén az iskolai szociális munkást vagy az iskolapszichológust! Jelezd neki is, ha a szülőkkel szeretnél beszélni – ha mindez nyíltan történik, kisebb az esélye a bizalomvesztésnek!

Mit tehetsz most?

  • Érdeklődj őszinte kíváncsisággal: miért kedvelte meg az új barátait, mitől fontos számára ez a társaság! Közben jelezheted neki, hogy érdekel, ő hogyan éli meg ezt a változást.
  • Érdemes rákérdezned arra is, hogy a családdal milyen keretekben állapodtak meg, és ő maga mennyire tud ezekhez kapcsolódni. Ez segíthet abban, hogy lásd, mennyire érzi magáénak a szabályokat.
  • Segíthet, ha közösen lementitek a telefonjára a Hazakísérő Telefon telefonszámát! (06 80 442 422) Így van egy biztonsági kapaszkodója, ha bajba kerül.
  • Fontos, hogy biztosítsd róla: bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a cél, hanem az, hogy együtt találjátok meg a megoldást. Ehhez azonban az ő őszintesége is szükséges.
  • Mondd el, hogy bízhat benned, de világosan jelezd azt is, ha lesz olyan helyzet, amikor muszáj mást is bevonni (például, ha önmagára vagy másra veszélyt jelent). Ez őszinte és bizalomépítő hozzáállás.
  • Érdemes előre jelezni, ha a szülővel is szeretnéd megosztani az aggodalmaidat. Ha nyílt lapokkal játszol, és nem a háta mögött történik mindez, sokkal kisebb a bizalomvesztés esélye.
  • Ne maradj egyedül a kételyeiddel vagy félelmeiddel! Beszélj a kollégáiddal, kérd ki az iskolai szociális munkás vagy az iskolapszichológus véleményét is!

Merj segítséget kérni!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis imperdiet rutrum leo. Sed facilisis laoreet ante ac mattis. Vivamus tempor semper condimentum. Nam pellentesque ligula eu ligula molestie venenatis. Etiam tincidunt, lectus in malesuada condimentum, dui nunc sollicitudin lorem, ut maximus neque nisl et ligula. Nullam feugiat metus elementum, consectetur libero eu, volutpat lectus. Sed dictum tortor sem. Donec pretium, lorem ut fermentum convallis, turpis dui eleifend leo, in sollicitudin elit leo eu sapien. Aliquam scelerisque magna et nunc molestie, a cursus felis placerat. Nullam tincidunt dapibus odio id dapibus. Integer ornare at ligula sit amet dictum. Aliquam posuere aliquam mattis.

Segítség!

Kompetens, segítőkész szervezetek és szakemberek várják a kérdéseidet

Ismerd meg a többi jelet is!

Titkolózás, ferdítések

Valótlan állítások vagy ferdítések, alibik - egyre gyakrabban. Tovább

Romló teljesítmény

Szembetűnő motiválatlanság vagy érdektelenség - a lelkesedés, szenvedély elapadása, negatív visszajelzések az iskolából, edzésről. Tovább

Bezárkózás

Magányosan töltött idő a szobában, családi és baráti együttlétek, találkozások hanyagolása. Tovább

Hangulat­ingadozás

Kiszámíthatatlan lelkiállapot, indokolatlan kedélyváltozások. Tovább

Testi elváltozás

Lehet csak a tekintet homálya vagy a pupilla mérete, de előfordulhat hirtelen testsúlyváltozás vagy bőrprobléma is. Tovább

Lecserélt barátok

Megváltozott hangnem és stílus a telefonban, új sztorik, új nevek, új szokások. Tovább

Felborult napirend

Nem áll össze a rendszer - késések, csúsztatások, fáradtság, nyugtalanság, stressz. Tovább

Kövess minket!