Gyanús jelek a társaid körében?

Ha érintettnek érzed magad, görgess lejjebb!

Ha a társaid körében tapasztalsz furcsa szokásokat vagy viselkedést, ami a hangulatingadozást érinti, fontos, hogy olvasd el az alábbiakat!

Lehet, hogy a barátod érthetetlenül ingerlékeny lesz, vagy éppen nagyon felpörög. Néha akár kiugróan jó kedve is lehet, amit kívülről nehéz megérteni.

Előfordulhat, hogy motiválatlan, megközelíthetetlen, és látszólag semmi sem érdekli. Máskor kimerült, lehangolt, szomorú, vagy ürességet érez.

A hangulata nehezen kiszámítható, és nem mindig lehet tudni, hogy mi váltja ki a változást.

Mit tehetsz most?

  • Felvállalhatod, hogy nem teljesen érted, miért változik a kedve, de erősítsd meg benne, hogy mellette állsz!
  • Ajánld fel, hogy beszélgessetek; hagyd, hogy ez számára lehetőség legyen, ne kötelező feladat. Előfordulhat, hogy tehetetlennek érzed magad, ez teljesen normális. Avass be egy megbízható felnőttet is!
  • Ismertesd vele azokat a lehetőségeket, ahol további segítséget kérhet: pedagógus, iskolai szociális munkás, iskolapszichológus, közeli ifjúsági iroda (ha van).
  • Biztosíthatod róla, hogy bármit elmondhat neked, próbálsz segíteni, de ehhez szükség van az ő őszinteségére is.
  • Ha arra kér, hogy legyél a cinkosa és ne áruld el őt, mérlegeld, hogy a titoktartás nem helyezi-e veszélybe őt. Azzal, hogy beavatsz egy felnőttet, a biztonságáról gondoskodsz!
  • Kérj segítséget egy felnőttől (szülőtől, pedagógustól, iskolai szociális munkástól, iskolapszichológustól), az ő és a saját érdekedben is. Ne cipeld egyedül a terhet!

Érintettnek érzed magad?

Ha azért vagy itt, mert úgy érzed, valami nincs rendben veled – furcsán érzed magad, aggódsz a saját állapotod, szokásaid miatt, vagy a környezeted jelez vissza dolgokat, amiket nehéz megérteni –, akkor fontos, hogy tudd: nem vagy egyedül. Olvasd el, mit tehetsz magadért, hogyan kaphatsz támogatást!

Előfordulhat, hogy egyik pillanatban motiváltnak érzed magad, máskor pedig teljesen kedvetlen vagy, kimerültnek, szomorúnak, vagy üresnek érzed magad. Máskor talán hirtelen dühbe gurulsz, és nehéz féken tartanod magad. Ezek a változások nagyon megterhelőek lehetnek, és néha nehéz őket megérteni vagy irányítani.

Ne hagyd, hogy ezek az érzések elszigeteljenek! Beszélj valakivel, akiben megbízol – szülővel, pedagógussal, iskolai szociális munkással vagy iskolapszichológussal. Ők segíthetnek abban, hogy megtaláld a módját, hogyan birkózz meg a hangulatingadozásokkal, és hogy biztonságban érezhesd magad a mindennapokban.

Merj segítséget kérni!

  • Felvállalhatod, hogy néha te sem érted pontosan, miért változik a hangulatod, és ez rendben van. Fontos, hogy tudd: nem vagy egyedül, és vannak, akik melletted állnak.
  • Ha szeretnél, beszélgethettek róla valakivel; ez nem kötelező feladat, hanem egy lehetőség arra, hogy megossz valamit, ami nyomaszt. Ha úgy érzed, nehéz egyedül, bevonhatsz egy megbízható felnőttet is.
  • Tudd, hogy vannak helyek, ahol további támogatást kaphatsz: pedagógus, iskolai szociális munkás, iskolapszichológus vagy a közeli ifjúsági iroda. Ők segíthetnek abban, hogy biztonságban érezd magad, és megtaláld, hogyan birkózhatsz meg a hangulatingadozásokkal.
  • Ha arra kérsz valakit, hogy titokban tartsák a dolgaidat, mérlegeld, hogy ezzel nem kerül-e veszélybe a biztonságod. Egy felnőtt bevonása a védelmedet szolgálja.
  • Ne cipeld egyedül a terhet! Kérj segítséget – ez nem gyengeség, hanem egy bátor lépés, ami a te és a környezeted biztonságát szolgálja.

Már nem szeszélyes, inkább ijesztően kiszámíthatatlan?

Ha azt veszed észre, hogy a gyermeked egyik pillanatban feldobott, a másikban motiválatlan és megközelíthetetlen, az aggodalomra adhat okot.

Előfordulhat, hogy hirtelen ingerlékennyé válik, vagy indokolatlanul jókedvű lesz. Máskor pedig kimerültnek, szomorúnak tűnik, esetleg ürességet érez.

Ilyenkor nehéz lehet követni, mi zajlik benne. Hangulatváltozásai sokszor kiszámíthatatlanok, és kívülről nem mindig látható, mi váltja ki őket.

Mit tehetsz most?

  • Ha a gyermeked hangulata kiszámíthatatlanul változik, az neked is megterhelő lehet. Fontos, hogy tudd: nincs egyedül, és te sem.
  • Felvállalhatod, hogy te sem mindig érted, miért váltja egyik pillanatról a másikra a jókedet szomorúság – de érezze, hogy mellette állsz és nem hagyod magára!
  • Ajánld fel, hogy beszélgessetek! Legyen ez inkább lehetőség számára, mint kötelező feladat, hiszen akkor nyílik meg igazán, ha biztonságban érzi magát.
  • Nyugodtan mesélj arról is, te hogyan élted meg hasonló helyzeteket a saját fiatalkorodban. Nem baj, ha nem tudsz „tökéletes megoldásokat” felmutatni – a hitelesség sokkal többet ér.
  • Biztosítsd róla, hogy bármit elmondhat neked! Nem a büntetés a cél, hanem a megoldáskeresés. Ehhez azonban szükség van az ő őszinteségére is.
  • Ha úgy érzed, nektek is könnyebb lenne, ajánld fel, hogy közösen kerestek fel egy szakembert! Egy külső, semleges személy előtt gyakran könnyebb megnyílni, már az is előrelépés, ha elfogadja a beszélgetést, még ha azonnal nem is akar változtatni!.
  • Ne feledd: fontos, hogy a szülőtársaddal egyeztessetek, és következetesen ugyanazt kommunikáljátok! Ez ad biztonságot a gyermeketeknek.
  • És ha te magad is elbizonytalanodsz, kérj bátran támogatást! Hozzátartozói csoport vagy egyéni hozzátartozói konzultáció is segíthet, hogy ne maradj egyedül a kételyeiddel.

Kiszámíthatatlanná vált egy diákod viselkedése?

Előfordulhat, hogy a diák érthetetlenül ingerlékennyé válik, vagy éppen felhangolt, esetleg kiugróan jókedvű lesz – olykor kívülről nehezen értelmezhető módon.

Máskor motiválatlannak tűnik, nem vonható be a közös feladatokba, és nehezen megközelíthető. Megeshet, hogy kimerült, lehangolt, szomorú, vagy egyszerűen ürességet érez, ami szintén megnehezíti a kapcsolatfelvételt.

Hangulata sokszor kiszámíthatatlan, és nem mindig világos, mi váltja ki a változásokat. Ez a bizonytalanság mind a tanár, mind a diák számára nehéz helyzetet teremthet.

A legfontosabb, hogy ne próbáld azonnal „megoldani” a helyzetet, hanem figyelmesen, empatikusan közelíts hozzá, és észleld a mintázatokat. A nyitott, biztonságos kommunikáció kulcsfontosságú.

Mit tehetsz most?

  • Felvállalhatod, hogy nem pontosan érted, miért változik a kedve, de megerősítheted abban, hogy mellette vagy.
  • Ajánld fel neki a beszélgetés lehetőségét! Legyen ez számára választási lehetőség, ne kötelező feladatként jelenjen meg.
  • Ismertesd azokat a lehetőségeket, ahol további segítséget kaphat: az iskolai szociális munkás, az iskolapszichológus, vagy egy közeli ifjúsági iroda (ha van).
  • Biztosíthatod róla, hogy bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a célod, hanem a megoldás keresése – ehhez azonban szükség van az ő őszinteségére is.
  • Tisztázd, hogy bízhat benned, de tedd nyílttá, mikor kell másokat is bevonni a megosztott információkba (például ha önmagára vagy másra veszélyes).
  • Jelezd, hogy a szülővel is szeretnéd megosztani az aggodalmaidat! Ha nyílt lapokkal játszol, és nem a háta mögött történnek az események, kisebb a bizalomvesztés esélye.
  • Kérd ki a kollégák véleményét is! Beszélj az iskolai szociális munkással vagy az iskolapszichológussal, ne maradj egyedül a kételyeiddel vagy félelmeiddel.

Merj segítséget kérni!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis imperdiet rutrum leo. Sed facilisis laoreet ante ac mattis. Vivamus tempor semper condimentum. Nam pellentesque ligula eu ligula molestie venenatis. Etiam tincidunt, lectus in malesuada condimentum, dui nunc sollicitudin lorem, ut maximus neque nisl et ligula. Nullam feugiat metus elementum, consectetur libero eu, volutpat lectus. Sed dictum tortor sem. Donec pretium, lorem ut fermentum convallis, turpis dui eleifend leo, in sollicitudin elit leo eu sapien. Aliquam scelerisque magna et nunc molestie, a cursus felis placerat. Nullam tincidunt dapibus odio id dapibus. Integer ornare at ligula sit amet dictum. Aliquam posuere aliquam mattis.

Segítség!

Kompetens, segítőkész szervezetek és szakemberek várják a kérdéseidet

Ismerd meg a többi jelet is!

Titkolózás, ferdítések

Valótlan állítások vagy ferdítések, alibik - egyre gyakrabban. Tovább

Romló teljesítmény

Szembetűnő motiválatlanság vagy érdektelenség - a lelkesedés, szenvedély elapadása, negatív visszajelzések az iskolából, edzésről. Tovább

Bezárkózás

Magányosan töltött idő a szobában, családi és baráti együttlétek, találkozások hanyagolása. Tovább

Hangulat­ingadozás

Kiszámíthatatlan lelkiállapot, indokolatlan kedélyváltozások. Tovább

Testi elváltozás

Lehet csak a tekintet homálya vagy a pupilla mérete, de előfordulhat hirtelen testsúlyváltozás vagy bőrprobléma is. Tovább

Lecserélt barátok

Megváltozott hangnem és stílus a telefonban, új sztorik, új nevek, új szokások. Tovább

Felborult napirend

Nem áll össze a rendszer - késések, csúsztatások, fáradtság, nyugtalanság, stressz. Tovább

Kövess minket!