Gyanús jelek a társaid körében?

Ha érintettnek érzed magad, görgess lejjebb!

Ha a társaid körében tapasztalsz furcsa szokásokat vagy viselkedést, ami az egyre romló teljesítményt érinti, fontos, hogy olvasd el az alábbiakat!

Lehet, hogy a barátod nem akar iskolába, edzésre vagy különórára menni, és látszólag nem érdekli a várható eredménye.

Észreveheted, hogy érdektelen az eredményeivel kapcsolatban, vagy éppenséggel erős szorongást tapasztalsz nála a teljesítménye miatt.

Lehet, hogy nem vesz részt olyan feladatokban, amelyek a teljesítmény visszajelzésére szolgálnak, például dolgozat írásakor.

Gyakran a körülményekre – pedagógusokra, edzőre, iskolára vagy az otthoni helyzetre – hárítja a felelősséget, akár oly módon, hogy közben figyelmen kívül hagyja saját befolyását eredményei alakulására.

Előfordulhat, hogy az eddigi érdeklődési köreit hanyagolja, és új dolgok sem kötik le a figyelmét.

Lehet, hogy a jövővel kapcsolatban közömbös: „lesz, ami lesz” hozzáállást tanúsít.

Ne hagyd figyelmen kívül a jeleket! Beszélgess vele nyugodtan, elfogadó légkörben.

Ha aggódsz érte, ajánld fel, hogy együtt keressetek segítséget egy felnőttől, legyen az szülő, pedagógus vagy iskolapszichológus!

Mit tehetsz most?

  • Érdemes megkérdezni tőle, hogy szerinted miben tudnál segíteni neki, és azt is, hogy szerinte ki tudná még támogatni.
  • Elmesélheted, ha veled is történt már hasonló, elmondhatod, mi vezetett oda és hogyan próbáltad megoldani a helyzetet. Mindenki más, és nem biztos, hogy a te módszered számára is működik, de ettől még reményt adhat.
  • Biztosíthatod róla, hogy bármit elmondhat neked, próbálsz segíteni. Ehhez azonban fontos az ő őszintesége.
  • Ha arra kér, hogy legyél a cinkosa, és ne áruld el őt, mérlegeld, hogy a titoktartás nem kerül-e veszélybe. Emlékeztesd magad, hogy a felnőtt bevonása a biztonságot szolgálja.
  • Ne cipeld egyedül a terhet! Kérj segítséget egy felnőttől – legyen az szülő, pedagógus, iskolai szociális munkás vagy iskolapszichológus – az ő érdekében és a saját érdekedben is.

Érintettnek érzed magad?

Ha azért vagy itt, mert úgy érzed, valami nincs rendben veled – furcsán érzed magad, aggódsz a saját állapotod, szokásaid miatt, vagy a környezeted jelez vissza dolgokat, amiket nehéz megérteni –, akkor fontos, hogy tudd: nem vagy egyedül. Olvasd el, mit tehetsz magadért, hogyan kaphatsz támogatást!

Ha az iskolai teljesítményed romlik, és egyre kevésbé érdekelnek a korábbi eredményeid, fontos, hogy tudd: nem vagy egyedül, és nem kell elrejtened az érzéseidet.

Lehet, hogy nem szeretnél iskolába, edzésre vagy különórára menni, és gyakran szorongsz a teljesítményed miatt. Észreveheted, hogy elkerülöd a feladatokat, amik visszajelzést adnának az eredményeidről, vagy egyszerűen csak tehetetlennek érzed magad velük szemben.

Előfordulhat, hogy az eddigi érdeklődési köreid már nem kötnek le, és az új dolgok sem foglalkoztatnak, vagy a jövővel kapcsolatban közömbösnek érzed magad. Ez teljesen normális lehet abban a helyzetben, amikor nehézségekkel küzdesz.

Ne feledd, hogy beszélhetsz valakivel, akiben megbízol – szülővel, pedagógussal, iskolai szociális munkással vagy iskolapszichológussal. Ők segíthetnek átlátni a helyzetedet, és támogatni abban, hogy visszanyerd a kontrollt a mindennapjaid felett.

Az érzéseid kimondása nem gyengeség, hanem az első lépés afelé, hogy újra stabil legyen a napi rutinod és a teljesítményed. Ne maradj egyedül a romló eredmények nyomása alatt: kérj segítséget, mert megérdemled a támogatást.

Merj segítséget kérni!

  • Érdemes elgondolkodnod rajta, kiben bízhatsz, akinek elmondhatod, mi nehéz számodra, és ki tudna támogatni abban, hogy visszanyerd a kontrollt a tanulmányaid vagy a mindennapjaid felett.
  • Ha már előfordult veled hasonló, gondold át, mi vezetett oda, és hogyan próbáltad megoldani a problémát. Mi működött akkor? Nem biztos, hogy a korábbi módszereid most is sikeresnek bizonyulnak, de reményt ad annak tapasztalata, hogy régebben már képes voltál fordítani a helyzeteden. Ha máskor is tanácstalan voltál hasonló helyzetben, akkor segítség igénybevételével tehetsz lépéseket egy átfogóbb megoldás felé.
  • Fontos, hogy őszinte legyél magaddal és másokkal is. Ha elmondod a nehézségeidet valakinek, aki segíteni próbál, az az első lépés a változás felé.
  • Ha arra kérsz valakit, hogy tarts titkot, gondold át, nem kerül-e ezzel veszélybe a biztonságod. A felnőtt bevonása nem ellened van, hanem a biztonságodat szolgálja.
  • Ne cipeld egyedül a terhet! Kérj segítséget valakitől – szülőtől, pedagógustól, iskolai szociális munkástól vagy iskolapszichológustól – az érdekedben és azért, hogy újra stabilabbnak érezhesd a mindennapjaidat.

Ha már tendenciává válik a “becsúszott egy rossz jegy”

Ha azt látod, hogy a gyermeked egyre kevésbé lelkesedik a tanulásért, a sportért vagy a hobbijaiért, és szembetűnően motiválatlan vagy érdektelen a várható eredmények iránt, érdemes odafigyelni. Lehet, hogy látszólag nem érdekli, mit ér el, vagy épp ellenkezőleg: erős szorongást tapasztalsz nála a teljesítménye kapcsán.

Ha nem vesz részt a visszajelzéseket célzó feladatokban – például dolgozatíráskor –, vagy nem számol be a jegyeiről, visszajelzésekről, esetleg téves információkat ad, mondd el neki őszintén: aggódsz érte, és bizonytalan vagy a helyzetét illetően.

Ha szüntelenül másokat, például a pedagógust vagy az edzőt hibáztatja a romló teljesítményért, először zárd ki annak lehetőségét, hogy nem válik bántalmazás áldozatává. Ha inkább a felelősség hárítása merül fel, erősítsd meg abban, hogy a saját viselkedésére képes a legnagyobb hatást gyakorolni, és nem másokéra. Fontos, hogy érezze: a szereteted töretlen, de a felelősségvállalás elkerülésével nem fog változni a helyzete.

Biztosítsd arról, hogy bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a célod, hanem hogy közösen találjatok megoldást. Ehhez viszont szükség van az ő őszinteségére és együttműködésére. Felajánlhatod, hogy szakemberhez fordultok együtt – egy külső, semleges személy talán könnyebben segít neki beszélni az érzéseiről.

Ne feledd: a következetességed és a nyíltságod adja a legbiztonságosabb keretet. Egyeztess a másik szülővel is, hogy ugyanazt kommunikáljátok, és a gyermek érezze: a család egységesen áll mellette. A te figyelmed és támogatásod kulcsfontosságú ahhoz, hogy a romló teljesítmény mögött álló okokat időben felismerjétek és kezeljétek.

Mit tehetsz most?

  • Ha azt tapasztalod, hogy a gyermeked teljesítménye az iskolában, sportban vagy hobbijában romlik, fontos, hogy nyíltan beszéljetek róla. Kérdezd meg, ő hogyan látja a saját helyzetét, és osszátok meg, te hogyan látod: azonosan vagy másként értékelitek-e a dolgokat.
  • Mondd el neki az aggodalmadat a teljesítményével kapcsolatban. Fontos, hogy érezze: a teljesítményétől függetlenül ugyanolyan fontos számodra, mégis a mostani tapasztalataid rosszat sejtetnek. Kérdezd meg tőle, szerinte mi állhat a változások mögött, és együtt gondolkodjatok, hogyan lehetne ezen segíteni.
  • Ajánld fel, hogy közösen beszéljetek a pedagógussal, edzővel vagy oktatóval, hogy ki hogyan tudna hozzájárulni a helyzet változásához. Mesélhetsz neki saját példát is: amikor te sem voltál a helyzet magaslatán, és kihívásokkal kellett szembenézned. Ez segíthet neki annak megtapasztalásában, hogy nem egyedül kell megküzdenie a nehézségekkel.
  • Biztosítsd arról, hogy bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a célod, hanem a megoldáskeresés – ehhez viszont szükség van az ő őszinteségére. Ha úgy látod, hogy kettesben nem jutnátok előrébb, ajánld fel, hogy szakember segítségét kérjétek. Egy semleges felnőtt előtt talán könnyebben megnyílik, és már az is előrelépés, ha elfogadja a beszélgetést, még ha nem is akar azonnal változtatni.
  • Fontos, hogy a másik szülővel is egyeztessétek a kommunikációt: ugyanazt mondjátok, és ne kerüljetek ellentmondásba egymás döntéseivel. A következetességetek biztonságot ad neki.
  • És ne feledd: neked sem kell mindent egyedül vinni. Kérhetsz segítséget hozzátartozói csoportban vagy egyéni hozzátartozói konzultáción. A te stabilitásod és támogatásod kulcsfontosságú ahhoz, hogy a gyermeked mellett ki tudj tartani, és a helyzeten közösen tudjatok változtatni, de legalább ennyire fontos a te hogyléted is.

Mindenki lehet rossz passzban - na de ennyire?!

Ha azt látod, hogy egy diák egyre kevésbé lelkesedik az iskolai feladatok, edzés vagy különóra iránt, és nem érdekli a várható eredmény, érdemes odafigyelni. Figyeld meg, ha láthatóan érdektelen az eredményeivel kapcsolatban, vagy épp ellenkezőleg: erős szorongást tapasztalsz nála a teljesítménye miatt.

Ha nem vesz részt a visszajelzést célzó feladatokban – például dolgozatíráskor –, vagy téves információkat oszt meg az eredményeiről, mondd el neki nyíltan: aggódsz érte, és bizonytalan vagy a helyzetét illetően. Ha másokat hibáztat, például a pedagógust, edzőt, az iskolát vagy az otthoni körülményeket, erről érdemes lehet beszélgetni, de erősítsd meg abban is, ha ő maga tud hatást gyakorolni a dolgok változására.
Segíts neki meglátni, hogy a viselkedése és hozzáállása hatással van az osztálytársaira, a közösségre, és ugyanígy a közösség is hat rá.

Biztosítsd arról, hogy bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a célod, hanem a megoldáskeresés – ehhez viszont szükség van az ő őszinteségére és együttműködésére. Ha a helyzet komolyabbnak tűnik, vonj be kollégákat, az iskolapszichológust vagy az iskolai szociális munkást. És jelezd a diáknak, ha a szülőkkel is szeretnél beszélni – ha ez nyíltan történik, kisebb az esélye a bizalomvesztésnek.

Nem kell diagnosztizálnod – de a figyelmed kulcsfontosságú. Te lehetsz az első, aki észreveszi, hogy a diák támogatásra szorul, és a megfelelő eszközökkel segíthet a változásban.

Mit tehetsz most?

  • Ha azt tapasztalod, hogy egy diák teljesítménye romlik, fontos, hogy a segítségnyújtás során ne szégyenítsd meg őt az osztályközösség előtt! Beszélgess vele nyugodtan arról, hogy ő hogyan látja a tanulmányai, sportteljesítménye vagy hobbijai alakulását! Osszátok meg egymással, hogy azonosan vagy másként látjátok-e a helyzetet!
  • Kérdezd meg tőle, szerinte mi állhat a változások mögött, és hogyan lehetne ezen segíteni. Érdemes azt is megkérdezni, hogy szerinte te miben tudnál támogatást nyújtani. Mesélhetsz neki arról is, hogy más diákok esetében milyen okokat tapasztaltál a hasonló teljesítményváltozások mögött – és kérdezd meg, vajon ezek valamelyike rá is igaz lehet-e.
  • Biztosítsd róla, hogy bármit elmondhat neked. Nem a büntetés a cél, hanem a megoldáskeresés – ehhez viszont szükség van az ő őszinteségére. Tisztázd, hogy bízhat benned, de nyíltan jelezd, amikor másokat is be kell vonnod a megosztott információkba (például, ha önmagára vagy másra veszélyes).
  • Jelezd, hogy a szülőkkel is szeretnéd megosztani az aggodalmaidat. Ha mindez nyíltan történik, kisebb az esélye a bizalomvesztésnek.
  • És ne maradj egyedül a kételyeiddel! Kérd ki a kollégák véleményét, beszélj az iskolai szociális munkással vagy az iskolapszichológussal. Ha a terheket megosztod, sokkal nagyobb eséllyel tudtok közösen valódi segítséget nyújtani a diáknak.

Merj segítséget kérni!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis imperdiet rutrum leo. Sed facilisis laoreet ante ac mattis. Vivamus tempor semper condimentum. Nam pellentesque ligula eu ligula molestie venenatis. Etiam tincidunt, lectus in malesuada condimentum, dui nunc sollicitudin lorem, ut maximus neque nisl et ligula. Nullam feugiat metus elementum, consectetur libero eu, volutpat lectus. Sed dictum tortor sem. Donec pretium, lorem ut fermentum convallis, turpis dui eleifend leo, in sollicitudin elit leo eu sapien. Aliquam scelerisque magna et nunc molestie, a cursus felis placerat. Nullam tincidunt dapibus odio id dapibus. Integer ornare at ligula sit amet dictum. Aliquam posuere aliquam mattis.

Segítség!

Kompetens, segítőkész szervezetek és szakemberek várják a kérdéseidet

Ismerd meg a többi jelet is!

Titkolózás, ferdítések

Valótlan állítások vagy ferdítések, alibik - egyre gyakrabban. Tovább

Romló teljesítmény

Szembetűnő motiválatlanság vagy érdektelenség - a lelkesedés, szenvedély elapadása, negatív visszajelzések az iskolából, edzésről. Tovább

Bezárkózás

Magányosan töltött idő a szobában, családi és baráti együttlétek, találkozások hanyagolása. Tovább

Hangulat­ingadozás

Kiszámíthatatlan lelkiállapot, indokolatlan kedélyváltozások. Tovább

Testi elváltozás

Lehet csak a tekintet homálya vagy a pupilla mérete, de előfordulhat hirtelen testsúlyváltozás vagy bőrprobléma is. Tovább

Lecserélt barátok

Megváltozott hangnem és stílus a telefonban, új sztorik, új nevek, új szokások. Tovább

Felborult napirend

Nem áll össze a rendszer - késések, csúsztatások, fáradtság, nyugtalanság, stressz. Tovább

Kövess minket!